KLM en Schiphol investeren in Nederlandse startup Undagrid

Mainport Innovation Fund helpt bij verdere internationale uitrol slimme netwerktechnologie voor ondermeer luchthavens

25 AUGUSTUS 2015, SCHIPHOL
Samenvatting
Mainport Innovation Fund (MIF) investeert in de Nederlandse 'Internet of Things'-startup Undagrid. Deze investering stelt Undagrid in staat versneld internationaal te groeien en nieuwe markten aan te boren. MIF is een investeringsfonds van KLM, Schiphol, Rabobank en TU Delft. Undagrid is een Nederlandse startup.

SCHIPHOL – Mainport Innovation Fund (MIF) investeert in de Nederlandse 'Internet of Things'-startup Undagrid. Deze investering stelt Undagrid in staat versneld internationaal te groeien en nieuwe markten aan te boren. MIF is een investeringsfonds van KLM, Schiphol, Rabobank en TU Delft. Undagrid is een Nederlandse startup, uitgeroepen tot Sprout Startup van het Jaar 2014 en Beste Internet of Things Startup door het European Institute of Innovation and Technology van de Europese Unie.

Undagrid track & trace op Schiphol

Een toepassing van de technologie van Undagrid is GSETrack, een joint venture van Undagrid en S-P-S International. Deze track & trace-oplossing zorgt ervoor dat objecten zonder zelfstandige motor of aansluiting op een stroomnetwerk makkelijk traceerbaar worden op energiezuinige wijze. De toepassing wordt ondermeer ingezet op Schiphol, waar bagagekarren en vliegtuigtrappen zijn voorzien van de Undagrid-netwerktechnologie.

Objecten delen informatie

De apparaten op de objecten zenden informatie naar naburige apparaten, die op hun beurt deze informatie verder delen. De trailers, karren en trappen geven zo hun positie aan elkaar door. Via de cloud of een dashboard valt de locatie op afstand af te lezen, waardoor bijvoorbeeld onderhoud en gebruik van het materieel efficiënter en goedkoper wordt. Eén batterij per apparaat is voldoende om het netwerk jarenlang operationeel te houden.

Communicatie tussen objecten

CEO en mede-oprichter Rolf van de Velde van Undagrid: “Bedrijven hebben doorgaans meerdere objecten in beheer, van groot tot klein. Als deze objecten niet zijn voorzien van stroom, is er tot nu toe bijna geen mogelijkheid om deze objecten vitale informatie, zoals locatie, temperatuur of hun huidige status, te laten delen. Daardoor is het altijd maar weer de vraag: waar zijn ze nu precies en/of wat is de status van de objecten? De technologie van Undagrid zorgt dat objecten klein of groot niet alleen nuttige informatie onderling communiceren, maar dat ze dat ook doen met hun menselijke gebruikers.”

Voertuigen optimaler gebruiken

“De technologie van Undagrid maakt het mogelijk om niet-gemotoriseerde KLM-voertuigen op Schiphol in real time te traceren, tegen lage kosten. Op deze wijze kunnen voertuigen optimaler worden ingezet en hebben we er minder nodig. Dit levert ons een aanzienlijke besparing op”, aldus Erik Swelheim, Managing Director & CFO KLM.

Groeiambities

Bram Ledeboer, Investment Manager bij Mainport Innovation Fund: “De investering van MIF én onze partners KLM, Schiphol, TU Delft en Rabobank stelt Undagrid in staat om hun internationale groeiambities als dé communicatieoplossing voor de luchthavenlogistiek sneller te verwezenlijken. Maar het helpt hen ook andere markten te betreden buiten de luchtvaartindustrie.”

Niet voor publicatie

Over Mainport Innovation Fund

Het MIF is het investeringsfonds van Schiphol Group, KLM, TU Delft en Rabobank (www.mainportinnovationfund.nl). Het fonds investeert in veelbelovende technologiebedrijven met baanbrekende innovaties in de sectoren logisitiek, transport en luchtvaart. Undagrid is de 9e investering van MIF. NBI Investors, de fondsmanager van MIF, lanceert binnenkort het vervolgfonds MIF 2.

Clippings
Over Undagrid

About Undagrid

Undagrid is a technology company that provides a communications network specially targeted towards the fast-growing market of "The Internet of Things", a market that is expected to grow to several tens of billions of devices by the end of this decade and will drastically change the world in which we live.

Undagrid founders include Rolf van de Velde (44), CEO; Christiaan Willemsen (35), CTO; Marcus Breekweg (46), Business Development; and Lennart Schröer (29), Marketing & Operations.