Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Undagrid: Internet of Things dankzij ultrazuinig netwerk

Startup van de Week Undagrid maakt bagagekarren en andere objecten traceerbaar met zuinige zendertjes. Onlangs werd het uitgeroepen tot dé Internet of Things-startup van Europa. De techniek gaat, via een joint venture, van start op Schiphol.

undagrid corporate venturing
Links: Rolf van de Velde Rechts: Rogier van Beugen Foto: Frank Ruiter

Wat doet Undagrid?

De startup ontwikkelt energiezuinige zendertjes (trackers) waarmee objecten zoals bagagekarren en containers met elkaar communiceren en zo een netwerk vormen. Het gaat hier om een zogeheten mesh-netwerk, waarbij de afzonderlijke objecten niet zelf verbonden zijn met internet. De informatie van de verschillende objecten uit het netwerk wordt opgevangen door 1 of meerdere ontvangers, die de data doorsturen naar het internet zodat een gebruiker de gegevens kan lezen.

Doordat de zenders alleen met nabijgelegen objecten hoeven te communiceren kan het energieverbruik van de zendertjes ‘ultralaag’ blijven. Ideaal voor bijvoorbeeld luchtvaartbedrijven, die kunnen zien waar de karretjes zijn en of ze toe zijn aan onderhoud. Een bagagekar kan tot 5 jaar lang zijn positie en onderhoudsstatus doorgeven op 1 batterijlading. ‘We geloven dat bestaande netwerken niet het antwoord zijn’, zegt mede-oprichter Lennart Schröer. Gsm en wifi gebruiken veel meer stroom, wat toepassing in veel gevallen onhandig of kostbaar maakt.

Het systeem van Undagrid kan aan bedrijfssoftware worden gekoppeld: zo wordt de locatie van de karretjes op Schiphol nu getoond via Salesforce.

De promovideo van Undagrid:

Wie zitten er achter?

Vier oprichters: Rolf van de Velde, Christiaan Willemsen en Lennart Schröer kennen elkaar nog van it-bedrijf Technocon, waar Van de Velde eigenaar van was. Technocon levert ook volgsystemen voor rijdend materieel, maar dan automerken als Audi en Mercedes. Marcus Breekweg komt van Vodafone, waar hij hoofd internet of things was.

‘Toen Rolf zijn aandelen verkocht hebben we veel ideeën uitgewisseld en gedacht: wat heeft de wereld nodig? Een van de cases die we al kenden was Schiphol. Dat was al eens naar ons toe gekomen, maar we konden toen niet leveren: we waren gewend om apparaten te maken die op gewone stroom werken, zoals auto-accu’s.’

Mijlpalen tot nu toe?

Schiphol heeft 5.000 zendertjes besteld. Die order bemachtigde Undagrid dankzij een joint venture (GSETrack) met S-P-S, wereldwijd de grootste leverancier van bagagekarren voor luchthavens. Deze week ontvangt Schröer de eerste 1000 zenders. En dat wordt volgens hem nog best spannend: niemand heeft ooit zo’n groot netwerk gebouwd met zo veel onderling verbonden apparaten.

Undagrid neemt ondertussen deel aan het acceleratorprogramma Startupbootcamp (Amsterdam). Vorige maand werd de startup door het Europese startupprogramma EIT ICT Labs verkozen tot internet of things-startup van het jaar.

Mensen beginnen na te denken over de vraag hoe ze objecten kunnen verbinden

Wie zitten op Undagrid te wachten?

In eerste instantie richt de startup zich op luchthavens, maar ook in de logistiek en landbouw zoeken Schröer en co. ‘strategische partners’. De startup richt zich vooral op de zendtechniek en het bijbehorende softwareplatform. Via samenwerkingen als die met S-P-S moeten er een aantal ‘showcases’ worden neergezet zoals die op Schiphol. Op die manier wil Undagrid zich ‘horizontaal’ profileren in een verschillend aantal sectoren. ‘Zodat de wereld gaat zien wat voor een mooi product we hebben.’ In de toekomst wil Undagrid zijn techniek delen met andere ontwikkelaars, die daarmee eigen hardware kunnen bouwen.

De tijd is er rijp voor, zegt Schröer. ‘Mensen beginnen na te denken over de vraag hoe ze objecten kunnen verbinden. En ze vragen zich daarbij af of het wel logisch is om gegevens eerst naar een paal te sturen die een kilometer verderop staat.’

Verdienmodel?

Undagrid verdient aan de hardware en vraagt daarbij een vergoeding voor het gebruik van de data. Zo kunnen bedrijven zich straks bijvoorbeeld ook abonneren op de datastroom die objecten genereren. En Undagrid zou de data ook los kunnen verkopen. S-P-S levert dan bijvoorbeeld bagagekarren die zijn voorzien van de zendtechniek van Undagrid. Luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en afhandelaars kunnen vervolgens de informatie die ze nodig hebben kopen.

Nog geld nodig?

Undagrid staat op het punt om een nieuwe financieringsronde te doen, die de startup begin volgend jaar hoopt af te ronden. Het gewenste bedrag ligt nog niet vast. Tot nu toe staken de oprichters eigen geld in hun bedrijf en kregen ze 200.000 euro van een paar business angels.

Wat vindt investeerder Pieter Welten (Prime Ventures) van Undagrid?

Undagrid richt zicht op een snel groeiende markt, oftewel ‘the Internet of Things’ (‘IoT’). Waar men het 2 jaar geleden nog alleen maar over ‘Big Data’ had, is de IoT op dit moment misschien wel de meeste gehypte technologie. Volgens onderzoeksrapporten van Gartner zullen er in 2020 25 miljard apparaten zijn aangesloten op het internet. 50% van deze apparaten zullen zijn aangesloten op het internet door technologische oplossingen zoals die van Undagrid. Wat dat betreft begeeft het bedrijf zich in een interessante en snelgroeiende markt, iets dat wij bij Prime altijd prettig vinden (en noodzakelijk).

Een ander positief gegeven is dat het bedrijf een oplossing heeft gevonden voor een (kennelijk) herkenbaar probleem; het vergaren van data van verschillende objecten. Undagrid doet dit op een goedkope manier vergeleken met huidige oplossingen, met een batterij die een langere levensduur heeft en zendertjes die samen als een netwerk een groot bereik kunnen dekken. Het is logisch dat deze oplossing voor een bedrijf besparingen in tijd en kosten met zich mee kan brengen. Ingrediënten voor een goede pitch!

Niche

Hebben we het hier over een nicheprobleem?

Een van de eerste vragen die in mij opkwam is hoeveel bedrijven op zoek zijn naar zo’n oplossing. Hoe groot is Undagrids ‘target market’? Met andere woorden, hebben we het hier over een nicheprobleem? Doordat de (potentie van) IoT zo uitvoerig wordt beschreven in de media zie je dat vele startups de markt betreden met creatieve oplossingen voor problemen waaraan de markt weinig behoefte heeft. Nu is Schiphol een fantastische referentie om te hebben, maar er zijn maar weinig vergelijkbare partijen (althans in Nederland). Zoals het management al aangeeft is nu het moment om meerdere case studies te bouwen in verschillende sectoren.

Een deel van de omzet is zoals wij het noemen ‘non-recurring’ (of niet-terugkerend). Deze omzet is minder interessant, althans voor investeerders. Maar dankzij het SaaS-gedeelte (software-as-a-service) kan Undagrid na de eenmalige verkoop van 5,000 zendertjes aan Schiphol, ook de jaren erna nog geld verdienen.

Wat een goed model zou kunnen zijn – mits de unit economics – goed zijn, is dat de hardware min of meer gesubsidieerd wordt aangeboden en uiteindelijk (voor een lange termijn) geld wordt verdiend met software. Mocht Undagrid zich op technologisch vlak juist onderscheiden van haar concurrentie dan zouden ze dat de buitenwereld moeten laten weten.

Als Undagrid zich op technologisch vlak onderscheidt van de concurrentie dan zouden ze dat aan de buitenwereld moeten laten weten

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Techniek

Helaas heb ik weinig informatie over de technologie van Undagrid gekregen, dan wel kunnen vinden. Er kan veel waarde zitten in ‘mesh-networking’ technologie, maar het is geen nieuw concept. Mocht Undagrid zich op technologisch vlak juist onderscheiden van de concurrentie dan zouden ze dat de aan buitenwereld moeten laten weten.

Het lijkt een ervaren team met complementaire vaardigheden en relevante ervaring, iets wat altijd prettig is om te zien. Met deze ingrediënten in huis lijkt mij dat ze bovenstaande zorgen kunnen adresseren dan wel oplossen. Door de komende tijd te focussen op de juiste product/market-fit en businessmodel moeten ze meer case studies kunnen krijgen. Misschien hebben we er dan over een tijd weer een andere gefinancierde startup bij die de IoT markt verder helpt groeien.