Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Witkar komt terug; KLM en Schiphol investeren in Undagrid

Het ondernemersnieuws van woensdag 26 augustus: De Witkar herleeft als huurauto, Jumbo gaat ook thuisbezorgen en het onaffe Dirk Scheringa museum gaat onder de hamer.

1. Smart brengt de Witkar terug

De Witkar komt terug! Voor degenen die het olijke elektrische karretje nog kennen uit Amsterdam eind jaren zestig zal het even slikken zijn dat de nieuwe in Rotterdam op de weg komt. En ook dat het geen elektrowaggie is, maar een doodgewone Smart Forfour. Smart-moederbedrijf Daimler zet in Rotterdam-centrum 50 Smarts neer in een verhuurconcept: via een app zijn de Smarts te huur voor 0,5 cent per seconde, 3 euro per 10 minuten of 54 euro per 24 uur. In heel Rotterdam parkeren Witkars gratis. Daimler is druk met deel-mobiliteit, want in Amsterdam kennen we al een tijdje de wit-blauwe elektrische tweepersoons-Smarts van Car2Go.

2. KLM, Schiphol, Rabobank investeren in Undagrid

Mainport Innovation Fund, een investeringsfonds waarin KLM, Schiphol, Rabobank en de TU Delft participeren, investeert in Undagrid. Deze Sprout Startup van het Jaar 2014 heeft al een toepassing draaien op Schiphol: GSE Track, een track & trace-tool die objecten zonder zelfstandige motor of stroomvoorziening traceerbaar maakt. Deze tool wordt onder meer ingezet op Schiphol, waar bagagekarren en vliegtuigtrappen zijn voorzien van de Undagrid-netwerktechnologie. Undagrid noemt voor de nieuwe investering geen bedragen, maar stelt wel dat het nu in staat is om versneld internationaal te groeien en nieuwe markten aan te boren.

3. Henk Schiffmacher op je skateboard

Da’s nog eens origineel: een ontwerp van tattookunstenaar Henk Schiffmacher en zijn dochter Morrison op je skateboard. De Nederlandse start-up OneZeroZero Boards brengt 100 van deze met de hand gesigneerde  skateboards op de markt die te bestellen zijn via de website van OneZeroZero Boards. Daarnaast worden er 900 stuks verkocht zonder handtekening voor het echte werk. Want die 100 zijn natuurlijk collector’s items die krasvrij moeten blijven.

4. Ook Jumbo gaat thuisbezorgen

Het wordt een waar slagveld in de markt voor thuisbezorgen van boodschappen. We hadden onlangs al nieuwkomer Picnic, en ook Albert Heijn gaat zijn plek verdedigen, en nu werpt ook Jumbo zich in de strijd. Binnen afzienbare tijd zal Jumbo starten met thuisbezorging, meldt het supermarktbedrijf uit Veghel, nummer 2 in Nederland achter AH. Verdere details ontbreken vooralsnog.

5. Belasting op plug-in hybrides gaat omhoog

Je kon erop wachten: de belasting op plug-in hybrides gaat omhoog, omdat de fiscaal vriendelijke rijders hun auto zelden aan de stekker hangen, blijkt uit antwoorden van staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes op vragen van de Tweede Kamer. De aanschafbelasting op een Mitsubishi Outlander stijgt van 439 euro in 2016 naar 2.306 euro in 2020. De grootste sprong maakt de hybride Porsche Cayenne van 649 euro naar 10.527 euro. De verhoging van de aanschafbelasting geldt niet voor volledig elektrische auto’s, zoals de Tesla, omdat Wiebes het gebruik daarvan juist wil stimuleren.

6. En dan dit: Dirk Scheringa’s museum onder de hamer

Het is het laatste restant van de cultuurverheffing uit het teloorgegane imperium van Dirk Scheringa. Zijn ‘Scheringa Museum voor Realisme’ wordt virtueel geveild, en dan hebben we het over het niet-afgebouwde pand in Opmeer waar het museum naartoe zou verhuizen vanuit de voormalige huishoudschool in Wognum waar de Scheringa-collectie hing totdat zijn DSB groep in oktober 2009 omviel. BOG Auctions gaat het gebouw in Opmeer, waaraan het werk sinds 2009 stil ligt, online veilen, nadat pogingen tot onderhandse verkoop zijn mislukt. De schilderijencollectie is tegenwoordig overigens in het bezit van Hans Melchers, nog zo’n ondernemer die zijn afgelegen woonplaats tot cultureel middelpunt probeert te bombarderen. Melchers liet in Gorssel ook een nieuw museumpand neerzetten en dat opende eerder dit jaar (wel) de deuren: het museum More.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout zomerupdate van woensdag 26 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het  op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout

Want Sprout members krijgen naast het dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:

✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus

✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Een uitgebreid profiel op Sprout.nl
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers

✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken.

Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar!

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.