Lufthansa Technik en Undagrid lanceren het wereldwijde GSE 4.0 project

Undagrid en Lufthansa Technik brengen materieel online door het leveren van sensor- en locatieinformatie middels een baanbrekend platform

28 SEPTEMBER 2017, HAMBURG, DUITSLAND, EN SCHIPHOL, NEDERLAND
Samenvatting

HAMBURG, Duitsland, en SCHIPHOL, Nederland – Na twee jaar wereldwijd onderzoek en intensieve aanbestedingsrondes, kondigen Lufthansa Technik en Undagrid een strategische IoT-samenwerking aan voor het optimaliseren van asset management. Elk object dat Lufthansa Technik in bezit heeft of gebruikt, is vanaf dit moment verbonden dankzij de technologie van Undagrid. Met dit netwerk krijgt Lufthansa Technik actuele inzichten in zijn materieel, dat het lokaliseren en alloceren van deze objecten mogelijk maakt.

Digitaliseren van Lufthansa Technik’s Ground Support Equipment

Omwille van het speerpunt ‘Industrie 4.0’ heeft Lufthansa Technik onlangs zijn pijlen gericht op het digitaliseren van al zijn equipment. Daarmee kan op termijn een belangrijk competitief voordeel behaald worden. In lijn met de succesvolle uitrol van ‘Paperless Maintenance’, richt het ‘GSE 4.0’ project zich op het vergroten van de transparantie in de benodigde capaciteiten, het gebruik en de beschikbaarheid van equipment. Nieuwe processen kunnen ingericht worden voor het toewijzen van objecten en het voorspellen van gedrag, wat bijvoorbeeld de turnaround time van vliegtuigen sterk verbeterd. Van objecten en middelen tot personeel en coördinatoren: alles wordt verbonden in het GSE 4.0 netwerk.

Tijd- en kostenbesparend

Undagrid’s bewezen en schaalbare technologie is de optimale oplossing voor het GSE 4.0 project van Lufthansa Technik. Onlangs is Lufthansa Technik gestart om de logistieke processen te besturen vanuit object informatie, om de klanttevredenheid te verbeteren en competitieve voordelen te behalen. Tijdrovende taken zoals het zoeken naar objecten en middelen behoren nu tot het verleden. Een directe en accurate toegang tot relevante informatie zoals bijvoorbeeld het brandstofniveau, temperaturen of afwijkend gedrag van een object, voorkomt storingen en fouten. Lufthansa Technik kan voorspellen welk materieel ingezet kan worden voor een specifieke opdracht, zoals het onderhoud aan een vliegtuig of de afhandeling. Dit resulteert in een volledig transparante cyclus van planning en controles. Uiteindelijk zal dit project dan ook dienen ter coördinatie van alle assets die Lufthansa Technik wereldwijd bezit en gebruikt.

Undagrid’s onafhankelijke netwerk

Undagrid biedt een innovatieve sensor- en platformtechnologie dat waardevolle inzichten genereert voor Lufthansa. Undagrid’s sensoren communiceren via een onafhankelijk en zelfbesturend netwerk en kunnen elk type materieel identificeren, lokaliseren en managen. Hierdoor zijn materialen en middelen altijd eenvoudig traceerbaar en door de continue monitoring van de actuele condities van deze objecten, worden gebruikspatronen voorspeld. Undagrid’s mobiele webapplicatie informeert Lufthansa’s medewerkers over openstaande taken en alloceert objecten, altijd en overal. Daarbij kunnen de ATEX-gecertificeerde sensoren ook gebruikt worden in een risicovolle omgeving, bijvoorbeeld tijdens constructie- en onderhoudoperaties aan het vliegtuig.

Locatie tracking

“Met behulp van GSE 4.0 is het mogelijk om ons equipment altijd en overal te lokaliseren, zowel buiten op het platform als binnen in de hangars. Undagrid helpt ons om ‘Industrie 4.0’ te implementeren voor de onderhouds-, reparatie- en operationele afdeling. Undagrid heeft de gedeelde, ambitieuze doelen vertaald naar een succesvolle testperiode, die in slechts enkele maanden resulteerde in een uitrol van duizenden sensoren op Hamburg en Frankfurt. De verwachting is dat het systeem in augustus op meerdere luchthavens actief wordt voordat het aan andere gebruikers wordt geïntroduceerd”, zegt Lufthansa Technik’s Manager of Corporate Innovation, Gerrit Rexhausen.

“Voldoen aan hoge verwachtingen”

Rolf van de Velde, CEO van Undagrid: “Als IoT-partner van Lufthansa Technik zijn wij erg blij met de gezamenlijke aankondiging van het wereldwijde GSE 4.0 project’. Ons geconsolideerde onderzoek, onze internationale ervaring in implementaties en gebruikersdata hebben geleid tot een geoptimaliseerde ervaring bij Lufthansa Technik. Wij zijn een leidende partij geworden in het collecteren, verwerken en analyseren van informatie via sensoren op objecten in de luchtvaartindustrie. Ons concept is uitgegroeid tot een complete bedrijfsoplossing met een mobiele applicatie, intuïtieve interfaces en integraties met belangrijke IT-systemen. De klantervaringen zijn fantastisch binnen Lufthansa Technik en daarbuiten. Er zijn steeds meer redenen om te geloven in de kans dat wij een revolutionaire oplossing hebben voor de gehele MRO- en ground-handling business in de luchtvaartindustrie.”

Undagrid nodigt de pers uit voor een bezoek op zijn stand tijdens de Inter Airport 2017 (Hal B6, stand 2216).

Over Undagrid

About Undagrid

Undagrid is a collection of many years experience creating cutting edge technology.

But how did Undagrid start? Undagrid’s story began with the founders meeting at a leading telematics company. Here, three of us pioneered the first-ever European cloud platform for connected cars, later followed by teaming up with the initiator of the global IoT business unit at the world’s largest telecom company. This was the beginning of Undagrid.

Over the years, new, talented team members joined Undagrid. Talent that had previously co-developed the first Bluetooth software; created ad-hoc networks for moveable assets or studied navigation options for Mars Robots. As a team, we learned about the integrity of process and logistics, and we brought this value to customers like Lufthansa and Vodafone.

Undagrid is now in full business within a select range of target industries and has received multiple international awards for turning groundbreaking ideas into real business. And we intend to continue to break ground. Not only for our customers, but also for ourselves, and society at large.