branded content
branded content XTR branded content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.

Passagiers met een mobiliteitsbeperking door IoT geholpen op de luchthaven

Op Schiphol vragen jaarlijks 450.000 passagiers met een mobiliteitsbeperking hulp om van A naar B te komen. Dankzij Internet of Things komen passagier, begeleider en rolstoel snel bij elkaar.

Luchthavens blijken vaak groter dan gedacht. Zelfs als je goed ter been bent, kan het nog steeds spannend zijn om op tijd bij de gate te komen. En passagiers met een mobiliteitsbeperking voelen extra tijdsdruk, omdat zij als eerste moeten boarden. Dat heeft een praktische reden: mensen die in een rolstoel zitten, worden met een lift aan boord gebracht en vervolgens handmatig in hun vliegtuigstoel getild.

The last mile

‘Is een passagier te laat? Dan kan hij of zij niet meer mee. De strakke vluchtschema’s laten het niet toe om te wachten,’ vertelt Hans Koelstra. Hij is als directeur Integrale Veiligheid verbonden aan Axxicom Airport Caddy, dat op verschillende luchthavens verantwoordelijk is voor the last mile van passagiers met een mobiliteitsbeperking. Als zij minstens 48 uur van tevoren aangeven dat zij een rolstoel of caddie en een begeleider nodig hebben, zorgt Axxicom Airport Caddy ervoor dat het materiaal en een medewerker op de afgesproken tijd klaarstaan.

Ad hoc

Tot zover de theorie. In de dagelijkse praktijk loopt het vaak totaal anders. Zo komt 40 procent van de aanvragen ad hoc binnen. Axxicom Airport Caddy moet dan à la minute een medewerker vrijmaken, die vervolgens zo snel mogelijk een rolstoel of caddie moet zien te vinden. Vaak levert dat een frustrerende zoektocht op. Ondertussen tikt de klok gewoon door.

Ruim 1200 hulpvragen per dag

De geschetste situatie is geen uitzondering. Neem Schiphol, waar jaarlijks 450.000 passagiers met een mobiliteitsbeperking om hulp vragen. Dat zijn er meer dan 1200 per dag. En een groot deel van hen meldt zich pas bij aankomst op de luchthaven. ‘Op de een of andere manier lukt het ons bijna altijd om passagiers op tijd af te leveren’, benadrukt Koelstra. ‘Maar voor onze medewerkers is dat wel een uitdaging, vooral omdat ze niet precies weten waar de vrije rolstoelen zich bevinden.’

Samenwerking met een start-up

Dat moet dus anders en dankzij het Internet of Things kan het ook anders. Om te onderzoeken wat er op dat vlak mogelijk is, meldde Facilicom (Axxicom Airport Caddy behoort tot de Facilicom Group) zich eerder dit jaar aan voor de IoT Challenge van Vodafone en The Next Web. In totaal schreven 25 start-ups zich in voor de uitdaging waar de organisatie een oplossing voor zocht. Uiteindelijk leidde dit tot een samenwerking met Undagrid, een Nederlandse start-up die IoT-oplossingen aanbiedt om ‘assets’ te tracken en tracen. Bijzonder daarbij: Undagrid is al een tijdje actief op verschillende grote luchthavens. Het bedrijf voorziet onder andere bagagekarren van sensoren zodat altijd duidelijk is waar die zich bevinden.

Complexe omgeving

Een perfecte match, vindt ook Koelstra. ‘Een luchthaven is een complexe omgeving. Om te beginnen, hebben we te maken met veel lange pieren, die ook nog eens ver uit elkaar liggen, en een wirwar aan winkels en restaurants. En probeer in zo’n omgeving maar eens een rolstoel te vinden. Op het technische vlak liggen er ook uitdagingen. Zo heb je op een luchthaven niet alleen te maken met veel verschillende signalen, maar ook met de staalconstructies van het gebouw. Undagrid heeft daar ervaring mee. Dat scheelt. Dit jaar zullen zij al honderden van onze rolstoelen van sensoren voorzien. Hiermee tillen we onze dienstverlening naar een hoger niveau.’

De volgende uitdaging

‘Het helpt ons enorm als we weten waar onze materialen zich precies bevinden’, vervolgt hij. ‘Daarnaast kijken we samen met Undagrid naar de volgende stap. Hoe krijgen we de passagier, de begeleider en de rolstoel snel bij elkaar? Het zou mooi zijn als we een app kunnen ontwikkelen die ervoor zorgt dat passagiers met een mobiliteitsbeperking na aanmelding direct aan beschikbare begeleiders en de dichtstbijzijnde, vrije rolstoel worden gematcht.’