Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Karren Schiphol online dankzij Nederlandse vinding

De Nederlandse startup Undagrid gaat zijn volgsensoren leveren aan een bedrijf dat de techniek inzet voor het volgen en traceren van bagagekarren en vliegtuigtrappen op Schiphol.

Internet of Things, Undagrid
Foto: Undagrid

Undagrid maakt kleine zenders, met een ‘ultra laag energieverbruik’, die zelf een gezamenlijk netwerk vormen. De zenders zouden het jaren kunnen uithouden op een batterijlading.

In opdracht van de fabrikant van luchthavenmaterieel S-P-S gaat Undagrid nog dit jaar 5.000 karretjes en vliegtuigtrappen op Schiphol uitrusten met zijn zendertjes. De deal heeft een waarde van ‘net onder de’ 500.000 euro, vertelt mede-oprichter Lennart Schroer. Uiteindelijk moeten er 8.500 karren verbonden worden met het lokale netwerk.

De techniek van Undagrid kan bedrijven als KLM Cargo tijd en geld schelen. Zij kunnen makkelijker zien waar hun karren staan, bijvoorbeeld wanneer het tijd is voor de jaarlijkse ‘apk’ die de karretjes nodig hebben.

Joint venture

S-P-S gaat in een joint venture met Undagrid andere luchthavens in de wereld benaderen om de techniek ook in te zetten. De luchthavens van Frankfurt en Brussel, waar S-P-S ook actief is, zijn voor de hand liggende partijen. In Frankfurt, waar 11.000 karren rondrijden, wacht in potentie een nog grotere deal.

De sensoren van Undagrid spelen in op de trend ‘internet of things’, waarbij de komende jaren steeds meer apparaten online gaan. Met de techniek van Undagrid zijn de luchthavenkarren nog niet zelf online: de zendertjes melden zich op Schiphol bij 3 strategisch geplaatste ontvangers, die de gegevens vervolgens weer online zetten en beschikbaar maken voor de gebruiker.

Zo kunnen de zenders toe met minder rekenkracht en stroomverbruik en worden de communicatiekosten laag gehouden. Het bereik is dankzij de gecombineerde ‘wolk’ van sensoren groter dan Wifi.

Onthulling

Oprichter Rolf van de Velde noemt de techniek de derde ‘Nederlandse’ communcatietechiek die de wereld gaat veranderen, na Wifi en Bluetooth. Van de Velde wil de naam van de techniek pas openbaren op 25 juni tijdens de ‘demo day’ van Startup Bootcamp Amsterdam, het startupprogramma waar Undagrid samen met 10 andere startups aan deelneemt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Naast luchthavens zegt Undagrid ook in gesprek te zijn met bedrijven in de land- en tuinbouwsector.